Sivut

maanantai 20. marraskuuta 2017

Hellinna vai Talsinki?

Helsingin Sanomissa oli viime lauantaina (18.11.2017) juttu Tallinna-tunnelista ja siihen liittyvistä henkilöliikenteen juna-asemista Helsingissä. Ajatus Helsingin ja Tallinnan yhdistävästä rautatietunnelista esitettiin ensimmäisen kerran jo 1990-luvun alussa, mutta vasta ensi helmikuussa valmistuu Euroopan unionin rahoittama virallinen esiselvitys tunnelista. Tässä FinEst Link -selvityksessä ovat mukana Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Uudenmaan liitto ja Harjun maakunta sekä Suomen ja Viron valtiot. Lisätietoja saa osoitteesta www.finestlink.fi.

Rail Baltica - Helsingistä Berliiniin

Tallinna-tunneli liittyy läheisesti Rail Balticaan. Rail Baltica on rakenteilla oleva junareitti Tallinnasta Latvian ja Liettuan halki Puolaan. Varsovasta matkaa voi jatkaa sujuvasti Berliiniin. 

Helsingin ja Tallinnan välillä matkustaa noin 9 miljoonaa ihmistä vuodessa. Rahtiakin kulkee lähes 4 miljoonaa tonnia vuodessa. Mitkään ennusteet eivät povaa liikenteen vähenemistä.

Hellinna vai Talsinki?

Nopea ja ympäristöystävällinen tapa matkustaa lahden ali on erittäin tervetullut uusi vaihtoehto. Se palvelisi sekä pendelöiviä työmatkalaisia ja turisteja että rahtiliikennettä. Todennäköisesti se myös nopeuttaisi Helsingin ja Tallinnan kaksoiskaupunkihanketta. Ihmisillä ja hallinnolla on jo tiiviit  verkostot lahden molemmin puolin. Ennen kuin kaksoiskaupunki vaihtaa nimensä Hellinnaksi tai Talsingiksi  tarvitaan kuitenkin vielä paljon infrastruktuurin kehittämistä ja kulttuurista integraatiota. Osaaminen ja bisnes keskittyvät sinne, missä on hyvä toimia. 

Öresundin yhteistyöhanke ja osaamiskeskittymä Kööpenhaminan ja Malmön välillä on hyvä esimerkki meille kaikille. Ruotsi ja Tanska ovat jo tehneet sen, mitä me virolaisten kanssa vasta suunnittelemme.

Monet suomalaiset eläkeläiset ovat muuttaneet Viroon maan edullisemman hintatason takia. Myös monet suomalaiset yritykset ovat siirtyneet Viroon tai ne on suoraan perustettu Viroon maan tarjoamien etujen takia. Moni suomalainen hakee viinansa ja villalankansakin Virosta. Hellinnassa tai Talsingissa ei tästä virrasta tarvitsisi olla huolissaan, sillä integraatio olisi poistanut erot. Päinvastoin, liike ja sekoittuminen olisivat hyvä asia.

Monelle suomalaiselle Kanarian saaret ja Thaimaa ovat tutumpia kuin lähinaapurit. Itse toivoisin, että Itämeren rantavaltiot alkaisivat kiinnostaa meitä suomalaisia enemmän kuin kaukaiset aurinkorannat.
Lähellä on paljon nähtävää!

Kuinka hyvin sinä tunnet esimerkiksi Puolan tai Liettuan, Malmön, Pietarin tai Hiidenmaan? 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti