Sivut

maanantai 1. lokakuuta 2018

Piti tämäkin kokea

Olin viikonloppuna SketchUp-ohjelman kurssilla työväenopistolla. Yhteensä kaksitoista tuntia kahtena päivänä.  Kyseessä oli alkeiskurssi. Halusin oppia käyttämään ko. ohjelmaa, koska sillä voi tehdä mm. näyttäviä sisustussuunnitelmia.

Ohjelma oli minulle täysin outo. En ollut koskaan aikaisemmin tutustunut siihen enkä mihinkään muuhunkaan 3D-ohjelmaan, saati sitten käyttänyt sellaisia.

On opettajia ja opettajia...

Olin kurssille mennessäni täynnä intoa. Kaksi tuntia myöhemmin minulla kiehui päässä ja teki mieleni ottaa exit koko kurssilta. Syynä tähän mielenmuutokseen olivat opettajan kommentit minulle.

Olen melkoinen tumpelo tekniikan kanssa. Ei siis ihme, että en pysynyt opettajan vauhdissa. Kun hetken kuluttua ilmoitin, että en saanut tehtyä niitä juttuja, joita meidän jokaisen piti omalla koneellamme tehdä, maikka hermostui minulle ja sanoi, että suu pitää saada heti auki, jos tulee ongelmia. Kerroin olevani täysi aloittelija. Tähän hän sanoi, että kyllähän nämä muutkin ovat aloittelijoita ja pysyvät silti mukana ja että vauhti on todella hidas!!!!! ...Mitäs tuohon enää voi opiskelijaparka sanoa. Jotta en olisi hidastanut muiden oppimasta katsoin parhaaksi sanoa, että yritän itsekseni opetella ohjelmaa. Opettaja jätti minut rauhaan.

Olen opiskellut Helsingin työväenopistossa säännöllisesti 1980-luvulta lähtien. Tänäkin syksynä olen kahdeksalla eri kurssilla. Minulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut opettajaa, joka  olisi muiden kurssilaisten kuullen vähätellyt kykyjäni oppia. Piti tämäkin nyt kokea!

Johdatus alkeiskurssille

Meitä oppijoita on monenlaisia. Joku oppii itse tekemällä, joku kuuntelemalla, kolmas tarvitsee manuaalin tueksi, neljäs käy saman kurssin monta kertaa ennen kuin pääsee jyvälle. Kaikille meille pitäisi olla tilaa työväenopiston kursseilla.

Puhuimme jo aikaisemmin tänä syksynä eräällä muulla digi-pohjaisella kurssilla, että alkeiskursseille tulee nykyään ihmisiä, jotka ovat jo käyttäneet ko. ohjelmia. Tällaisessa joukossa aito aloittelija tuntee itsensä tyhmäksi ja hitaaksi. Työkkärin pitäisikin aloittaa uusi sarja Johdatuskurssi alkeiskurssille. Näille kursseille saisivat osallistua vain ihan oikeat aloittelijat.

Kaikesta huolimatta...sisustaminen on mukavaa



Tässä kuvassa on etualalla seitsemän euron sohvapöytälöytö Fidasta. Etsimme pitkään sopivaa pöytää huonekaluliikkeistä. Kävimme myös kalliissa designmyymälöissä,

Kun olimme palaamassa tyhjin käsin kotiin, päätimme poiketa kotimme lähellä olevassa Fidassa. Ja yllätys, yllätys - sinne oli juuri tuotu kuvassa oleva pöytä. Sille ei oltu ehditty antaa vielä edes hintaa. Nappasimme sen mukaamme. Eikä maksanut paljon.


Tässä kuvassa on yksi suosikkitauluistani. Hankimme sen pari vuotta sitten Kaapelitehtaalla vuosittain järjestettävästä taidemaalareiden myyntinäyttelystä.

Kävin taas tänä vuonna samassa näyttelyssä. Hintataso alkoi olla yli minun sietokykyni. Samoja kommentteja sain parilta muultakin tuttavaltani.

Kysymys: Minkälaisia kokemuksia sinulla on työväenopiston kursseista?

6 kommenttia:

  1. Sinun SketchUp-opettajasi oli kyllä ihan toope. Ei uskoisi, että yksikään opettaja nykyisin uskaltaisi vaarantaa oman maineensa opettajana tuolla tavoin. Harmillista kuitenkin enemmän sinun puolestasi tuo juttu.

    Minulla on joogakursseilta yksi ikävä muisto opettajasta, joka selitti niin paljon teoreettista tietoa, että itse joogailulle ei jäänyt riittävästi aikaa. Eräässä englannin keskusteluryhmässä puolestaan oli joukossa Englannissa vuosia asunut paluumuuttaja, joka halusi puhua koko ajan, niin ettei meille hitaammille jäänyt tilaa. Molemmat kurssit jätin kesken.

    VastaaPoista
  2. Hei Eeva, kiitos kommenteista. Niinhän siinä valitettavasti usein käy, että opiskelija jättää kurssin kesken, jos ei koe saavansa kurssilta haluamaansa. Kursseilla ryhmäläisten osaamistaso pitäisi olla suurin piirtein samanlainen, jotta kaikki oppisivat eikä kukaan pääsisi varaamaan puhe- tai muuta aikaa pelkästään itselleen.

    VastaaPoista
  3. hei,

    tuo oli täysin asiatonta käytöstä opettajalta. Minä valittaisin opettajasta opistolle.

    t. Manta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vastasin siihen normaaliin kyselyyn, jonka työkkäri lähettää aina kurssin jälkeen. Kirjoitin siinä, että opettajan opetusmetodi ei soveltunut minulle ja ehdotin muita tyylejä opettaa ko. ohjelmaa..meitä tumpeloita kun maailmassa piisaa. En viitsinyt sen tarkemmin kuvailla tuntemuksiani, vaikka - olen siitä kanssasi samaa mieltä - aihetta olisi ollut. Hyvä opettaja saa kaikki aikuisopiskelijat oppimaan, koska kyseessä ei ole rakettitiede. Nämä opiskelijat ovat tulleet vapaaehtoisesti kurssille, joten heillä on jo valmiiksi motivaatio oppia.

      Poista
  4. Tasokoe olisi usein tarpeellinen, jotta yhteen ja samaan ryhmään ei tulisi sekä aloittelijoita että jo pidemmälle ehtineitä. Ainakin kielissä järjestetään tällaisia tasokokeita joissain maissa. Itse olen osallistunut mm. espanjan ja viron tasokokeisiin kyseisissä maissa.

    VastaaPoista