Sivut

sunnuntai 3. helmikuuta 2019

Kevättä kohden?

Tähän on tultu. Helsingin kantakaupungissa ei lumen poisvienti suju millään mittareilla mitattuna. Teiden lanaajien ratkaisu lumen poistamiseen kaduilta on siirtää se parkkeerattujen autojen päälle ja jalkakäytävillä kulkevien jalankulkijoiden riesaksi.

Kävin perjantaina Kaapelitehtaalla. Minulta menee matkaan kävellen yleensä 35 minuuttia. Nyt tarvoin lumisohjossa melkein tunnin suuntaansa. Oli pakko varoa, koska jalkakäytävät olivat liukkaat tai niillä oli niin paljon lunta, että varsinainen kävelytila oli vain kapea ja muhkurainen kuja. Samaan aikaan piti myös väistellä erilaisia esteitä, joiden tarkoitus oli varoittaa katolta putoavasta lumesta ja jääpuikoista.

Seurasin sääliä tuntien autoilijoita, jotka yrittivät kaivaa autojaan lumikinosten alta tai yrittivät päästä ajotielle lumivuorien takaa. Lana-auto oli ehtinyt kulkea ohi ennen heitä. 

Aloin väkisin miettiä, että IHANKO OIKEESTI lumi tulee joka vuosi yllätyksenä kaupungin siisteydestä huolehtiville? Eikö todellakaan ole keksitty mitään toimivaa keinoa viedä lumet pois nopeasti ja tehokkaasti?

Muistan jo vuosikymmenien takaa Leningradista ja Moskovasta kuorma-auton, jota kutsuimme "idi sjuda -autoksi". Vapaasti käännettynä se on "tule tänne -auto". Kuorma-auton eteen oli liitetty kaksi järeää taivutettua "haalijaa", jotka kasasivat auton edestä lunta putkeen, joka johti kuorma-auton lavalle. Sekä putki että nämä "haalijat" olivat osa kuorma-auton kiinteää varustusta. Samalla kun lumi saatiin pois kaduilta, saatiin se myös siirrettyä kokonaan pois häiritsemästä. Kuorma-auto ajoi melko hitaasti, mutta lopputulema oli hyvä - kadut olivat puhtaat lumesta eikä lumiongelmaa oltu ulkoistettu muiden samalla katuosuudella kulkevien riesaksi. Yksinkertaista mutta tehokasta! Kuorma-auto oli huvittavan näköinen mutta hoiti sille annetun tehtävän.

Kysymys: Pitäisikö kaupungin siisteydestä vastaavat lähettää itäiseen naapuriin opintomatkalle?

Luminen talvi on kiva, kun on hiihtolomalla jossain mökillä tai maaseudulla. Silloin ei haittaa, vaikka joutuisi joskus tekemään lumitöitä kaivaakseen autonsa ulos kinoksista.

Se, mikä sopii mökille, ei sovi kantakaupunkiin. Kaupungissa homman on toimittava - ihmisten on päästä töihin ajoissa ja kaupunkilaisten on saatava kävellä rauhassa ja turvallisesti.

Mikäli me kaikki eläkeläiset ja muut, joiden ei välttämättä tarvitse lähteä ulos kaduille, pysyttelemme liukastumisen pelossa sisällä koko talven, ei se lupaa hyvää kansanterveydelle. Liikkumattomuus aiheuttaa paljon kaikenlaisia kalliisti hoidettavia vaivoja. Minä en ainakaan halua kykkiä sisällä odottamassa kevättä.

Talvi tulee joka vuosi - se voi toisinaan alkaa vähän aikaisemmin tai vähän myöhemmin, mutta ainakin tähän asti se on aina tullut. Jotain tarttis tehdä! Eikö?

4 kommenttia:

  1. Olen täysin samaa mieltä. Ja lisäksi minulla on sellainen vahva muistikuva, että ennen oli paremmin. Ainakin täällä pohjoisemmassa ennen oli enemmän aurauskalustoa liikkeellä yhtä aikaa kuin nykyisin on. Meillä on kyllä nykyisinkin paremmin kuin teillä siellä etelässä. Etelä-Suomen talvikelit ovat minunkin kokemukseni mukaan kauheita. Jos ei ole lumi esteenä, on liukkaus vaarana. Mutta eikö liene tämä ainainen "rahapula" eli yltiötehokkuus syynä näihinkin ongelmiin. Ja niin turhaan.

    VastaaPoista
  2. Kävelin tänä aamuna työväenopistolle. Matkaa meiltä sinne on runsaat kolme kilometriä. Osa jalkakäytävistä oli niin liukkaita, että minun oli pakko siirtyä kävelemään kadulle autojen sekaan välttääkseni voltit. Takaisin tulin raitiovaunulla, koska en yksinkertaisesti uskaltanut lähteä laskeutumaan Kallion kallioilta takaisin laaksoon. Saamatta jäi lähes 7000 askelta, jotka paluumatka kävellen olisi lisännyt aktiivirannekkeeseeni. Harmittaa todella, koska ilma muuten oli ihan siedettävä.

    VastaaPoista
  3. Täällä Pohjois-Helsingissä on ihan sama ongelma. Lumi ajetaan jalkakäytäville ja talojen pihojen kupeisiin. Aidat ja roskakatokset särkyvät kasatun lumen painosta. Katujen reunoilla seisovat autot peitetään lumikasojen alle. Pihojen ulosajot ovat tiiviiden lumikasojen sulkemia. Lapio kouraan, ennenkuin voi ajaa auton pihasta. Meitä on hiukan vähemmän kulkijoita kuin teitä siellä keskustassa, mutta ongelma on silti sama. On sohjoista ja/tai liukasta. Voiko olla, että lumitalvet koettelevat meitä juuri siksi, ettei lumen korjaukseen ole riittävästi työvoimaa? Missä ne kaikki kaivin- ja lakaisukoneen kuljettajaksi aikoneet lapset nyt ovat? Kait he osaisivat luntakin ajaa! Kun sitten ylimääräinen lumi korjataan katujen reunoilta, vedetään saman tien osa pihanurmea ja maisemointi jätetään vuosi toisensa jälkeen asukkaille. Kaupungin koneet ovat aivan liian isoja ja järeitä näihin töihin. Miksei käytetä ketterää pientä kalustoa, joka saa aikaan paljon vähemmän tuhoa ja mahtuu kapeille kaduille ja jalkakäytäville? Kevättä kohti kuitenkin, valo lisääntyy ja ennenpitkää aurinkokin alkaa lämmittää.

    VastaaPoista
  4. Me lumeen ja sohjoon kyllästyneet stadilaiset tarvitsisimme samanlaisen kapinaliikkeen kuin on se arkkitehtuurikapina, josta eilinen Hesari kertoi. Hesarin artikkeli on saanut aikaan oikean kansanliikkeen....kansa on ryhtynyt vastustamaan rumaa arkkitehtuuria....näitä kaikkia harmaita betonilaatikoita, joita nykyisin rakennetaan. Liityin heti ko. liikeen FB-ryhmään.

    VastaaPoista