Sivut

maanantai 30. syyskuuta 2019

2-vuotissynttärit

Blogini täyttää tänään kokonaista kaksi vuotta. Aloitin sen 30.9.2017, jolloin oli viimeinen työpäiväni. Olin tosin silloin jo vuosilomalla. Seuraavana päivänä astuin uuteen joukkoon. Minusta tuli eläkeläinen.

Olen kirjoittanut näiden kahden vuoden aikana 73 blogia ja täydentänyt Hyvien kirjojen listaani lukemattomat kerrat. Blogini on avattu lähes 8300 kertaa. Suosituin blogipostaukseni, African Fashion Week, saavutti yli 300 lukijaa.

En ole bloggarina mikään superhitti. Blogi.fi -sivusto on rankannut minut omassa sarjassani 50 - 180 parhaan joukkoon riippuen aktiivisuudestani. Meitä suomenkielisiä bloggareita oli yli 4000 jo silloin, kun itse aloitin. Nykyistä määrää en valitettavasti tiedä. En ole enää aikoihin seurannut sijoitustani, sillä sillä ei ole minulle mitään merkitystä. Kirjoitan niistä aiheista, jotka minua kiinnostavat tai saavat verenpaineeni nousemaan.

Olen ylen kiitollinen, jos joku ulkopuolinen haluaa sepustuksiani lukea. Lämpimät kiitokset kaikille teille, jotka olette kulkeneet mukanani nämä kaksi vuotta. On ollut todella kivaa saada kommentteja. Odotan niitä aina innolla. Samaan asiaan on monta näkökulmaa.

On aiheita ja aiheita

Aiheiden kirjo on ollut aika laaja. Olen kirjoittanut eniten kirjoittamisesta, kirjailijoista, lukijoista, suomen kielestä ja kirjoista. Näitä kirjoituksia on ollut seitsemän. Yhtä paljon olen kirjoittanut myös Suomesta ja muutamasta muusta maasta. Yllätyksekseni Venäjä-aiheiset postaukset ovat olleet todella vähäisiä, vaikka maa ja kieli ovat minulle hyvin tuttuja.

Monet yhteiskunnalliset ilmiöt ovat saaneet kynäni kirjoittamaan. Olen ottanut kantaa osaamiseen ja sen rapautumiseen, työn laatuun, vanhustenhuoltoon, itsepalvelun lisääntymiseen ja muihin polttaviin yhteiskunnallisiin asioihin. Olen kirjoittanut yllättävän vähän eläkeläiselämästä, vaikka alunperin perustinkin blogin eläkeläisblogiksi. Tämä kertonee siitä, että en ole osannut asettua eläkeläiseksi.

Unelma toteutuu

Nytkin pitää kiirettä. On saatava sisustussuunnittelun opinnot ja projektityö valmiiksi. Suunnittelen sisustuksen kohta eläköityvälle naiselle.

Tämä suunnitelma kaipaa vielä työstämistä.
Kun eläkeläinen muuttaa uuteen asuntoon, kannattaa tehdä kerralla muutamat asiat kuntoon. Asunnon perusremppa on järkevää tehdä ennen muuttoa, mikäli kyseessä ei ole uudisrakennus. Kun rempan tekee kunnolla, ei siitä tarvitse huolehtia enää koskaan. Kun seuraavan kerran remontti olisi ajankohtainen, on itsekin jo todennäköisesti valmis muuttamaan palvelutaloon.

Asuntoa ei saa täyttää liian täyteen. Siellä on pystyttävä liikkumaan rollaattorin kanssa. Kynnyksetkin on siksi hyvä tässä vaiheessa poistaa. Turhaa tavaraa ja roinaakaan ei kannata enää tähän asuntoon siirtää.

Eläkeläisasunnon yksi tärkeimpiä suunnittelukohteita ovat värit ja valaistus. Värien olisi hyvä olla aika kirkkaita, jotta vanhenevat silmät pystyvät ne erottamaan myös tulevina vuosina. Valaistusta ei voi olla koskaan liikaa. Mitä vanhempi asukas, sitä enemmän hän tarvitsee valoa.

Eläkeläiselämässä on se hyvä puoli, että voi harrastaa kaikenlaista, mistä työssä ollessaan pystyi vain unelmoimaan. Sisustussuunnittelun opinnot ovat minun unelmani, jota olen viimeinkin päässyt toteuttamaan. Olen oppinnut paljon sisustamisesta,  ja nyt sormenpäissä jo kihelmöi. Haluan päästä mahdollisimman pian toteuttamaan oikeita projekteja. Ensimmäisenä on vuorossa oma koti.

Kysymys: Oletko sinä miettinyt omaa kotiasi ikääntymisen kannalta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti