Sivut

maanantai 27. huhtikuuta 2020

Synnytystuskia

Clouds, 360 ° Panorama, Sky

Oheinen kuva kuvastaa hyvin eilisen, sunnuntaiaamun (26.4) fiilistäni. Pankkini Nordea oli lähettänyt viimeisen ilmoituksensa - huhtikuun lopussa päättyy yritysasiakkailta mahdollisuus hoitaa pankkiasioitaan viivailemalla yli tunnuslukuja paperisesta numerolistasta. Sen jälkeen vaihtoehtoina olisivat vain tunnuslukusovellus tai tunnuslukulaite.
Olin saanut pankilta ensimmäisen ilmoituksen jo heinäkuussa 2019, ja kuuliaisena asiakkaana olin tilannut sovellusta varten tarvittavan aktivointikoodin ja väliaikaisen pin-koodin. Olin myös imuroinut Play Kaupasta tunnuslukusovelluksen ja mobiilipankin. JA SITTEN SE ROCK AND ROLL  ALKOI!
Homma ei toimi                                                                                                                                   
Tehtyäni tarvittavat toimenpiteet tunnuslukusovellus ilmoitti, että "Tunnuslukusovellus on valmiina käyttöön ja voit nyt kirjautua, tunnistautua tai vahvistaa eli voin tehdä sitä, mitä haluan verkkopankissa tehdä. Paitsi että en voinut. Homma ei ilmoituksesta huolimatta toiminut.
Minut tuntevat tietävät, että siinä vaiheessa verenpaineeni alkoi nousta jo uusiin ennätyslukemiin. Jätin koko homman, koska ajattelin, että minulla on vielä aikaa. Tilasin myöhemmin syksyllä uuden aktivointikoodin ja uuden pin-koodin ja yritin uudelleen. Ei vieläkään toiminut, joten tilasin jälleen uudet koodit ja yritin manuaalia lukemalla ymmärtää, mitä ihmettä teen väärin.
Nyt huhtikuussa, kun aika oli käymässä vähiin, yritin soittaa Nordean yrityksille varattuun puhelintukeen. Maksullisella linjalla oli yli 32 minuutin jono! En jäänyt odottelemaan. 
Stressitaso nousee                                                                                                                                
Yöuneni laatu huononi, stressitasoni nousi ja tummia pilviä alkoi kasaantua mieleeni, kun laskin päiviä huhtikuun loppuun. Siirsin varmuuden vuoksi suurimman osan yrityksen rahoista omalle tililleni, jotta rahat eivät jäisi "lukkojen taakse". Koronan takia myös käyntejä pankkikonttoreissa apua hakemassa rajoitetaan, joten pankkiinkin oli ihan turha yrittää.
Meneekö pankki vaihtoon?                                                                                                                
Eilen sunnuntaina päätin vielä soittaa puhelintukeen. Olin mielessäni päättänyt, että pankki menee vaihtoon, jos tämä asia ei tänään ratkea. Olin jo pari päivää aikaisemmin tykittänyt saman tiedon pankin palautelomakkeen kautta.
Ilmeisesti kaikki muut ihmiset viettivät lepopäivää, koska pääsin 12 minuutin jonotuksen jälkeen läpi ja kaikeksi onnekseni sain vielä puhelimeen palvelualttiin nuorenmiehen, joka sanoi, että "laitetaan tämä homma nyt kerralla kuntoon". 
Kuntoon laittaminen kesti jonotuksineen tasan tunnin. Puhelu jouduttiin sulkemaan kaksi kertaa, jotta ko. nuorimies pystyi tekemään joitain omia toimenpiteitään. Ilman niitä homma ei olisi jatkunut. Ja heti kohta 60 minuutin jälkeen homma toimi! 
Minulla on nyt toimivat tunnuslukusovellukset sekä yrityspuolella että henkilökohtaisessa pankissani. Jälkimmäistä en olisi edes halunnut, mutta se tuli nyt vähän puolivahingossa, kun yrityspuolta ei ensin saatu toimimaan, joten päätimme testata samaa henkilökohtaisella puolella.
Syy siihen, että minä tai mieheni emme saaneet 12-sivuisen (!) manuaalin  kanssa hommaa toimimaan oli se, että tunnuslukusovellus oli jotenkin vaurioitunut, kun olin sen imuroinut  nettikaupasta kännykkääni!!!!!!!!!! Siinähän ei voi itse juurikaan töpeksiä, joten syy vaurioitumiseen jää epäselväksi. Liekö linjoissa ollut vikaa vai...?
Mieheni ehdotti eilen aamulla, että poistaisimme nykyisen sovelluksen ja aloittaisimme asian kokonaan uudelleen alusta, mutta kun siihen olisi pitänyt saada taas uusi aktivointikoodi ja väliaikainen pin-koodi, jonka tulo olisi pankin ilmoituksen mukaan kestänyt 2-5 pankkipäivää, en halunnut sitä tehdä. Laskin, että pankkipalvelu ehtisi sulkeutua ennen kuin uusi pin-koodi olisi tullut minulle. Nyt jälkikäteen tiedän, että se oli kuitenkin se ainut ratkaisu. Millään muilla toimenpiteillä tai kenenkään muunkaan asiantuntemuksella en olisi saanut hommaa toimimaan, koska juurisyy (mikä ällö sana!) oli tällä kertaa itse sovelluksessa.
Miksi?                                                                                                                                                   
Kun asiakkaiden avuksi perustettu puhelintuki on yleensä aina kovin ruuhkainen, ja kun tuollaisia vioittumisia ylipäätään pääsee tapahtumaan, ja kun vielä samaan aikaan Teliassa hajoavat systeemit, niin ainakin minulla herää kysymys: 
Miksi Nordea on niin innokas ottamaan käyttöön tätä uutta tekniikkaa, kun selvästikään järjestelmät eivät vielä toimi moitteettomasti, kun monet asiakkaat tarvitsevat vierihoitoa mutta kun asiakkaiden opastus ei aina toimi kunnolla, koska linjat ovat tukossa, ja kun käyttöönotto VAATII 12-SIVUISEN MANUAALIN!? 
Minulle sanottiin, että yleensä tämä käyttöönotto sujuu ihan helposti mutta jostain syystä minulla nyt oli huono tuuri ja sovellus vioittui imuroitaessa. Huono tuuri minulla varmasti oli, mutta en hetkeäkään usko, että minä olen ainoa, jolla on ongelmia näiden juttujen kanssa. Jos minä olisin ainoa, miksi puhelintuessa on 32 minuutin jono ja sunnuntainakaan sinne ei päässyt suoraan?
Eihän tämä nyt näin vaikeaa saa olla! Vauva syntyy 9 kuukaudessa - minä onnistuin siinä ajassa saamaan vain toimivan tunnuslukusovelluksen pankkikätilön avustuksella!  
Tuhannet kiitokset                                                                                                              
Haluan tässä lopuksi kiittää sitä tukicenterin nuortamiestä, joka otti asiani hoitaakseen. Ilman hänen osaamistaan ja sitkeyttään olisi pankki mennyt vaihtoon.







2 kommenttia: