Sivut

tiistai 24. maaliskuuta 2020

Jag och mina DNA-släktingar

Hei kaikki blogini lukijat,
Tällä kertaa meillä on ruotsiksi kirjoittava kirjoittaja-vierailija. Kiitokset Tompalle!
Lisää tekstejä otetaan ilolla vastaan.

Jag gjorde MyHeritage DNA-test för ungefär ett år sedan. Enligt testresultatet är jag genetiskt 62% finländare, 35,2% skandinav och 2,8% centralasiat. Efter testet betalade jag lite extra för att få tillgång till ett bredare källmaterial.

Själv är jag intresserad av den närmaste släkten d.v.s. mors och fars släkt. Det är möjligt att i MyHeritage bygga upp sitt släktträd. Problemet är att det finns redan nu 756 personer i mitt träd, vilket leder till att min närmaste släkt drunknar visuellt i massan, för i släktträdet finns även mina föräldrars systrar och bröder och deras barn och andra ingifta och även personer som skilt sig och inte längre är ens släkt. 

I mitt släktträd har jag kommit så långt som ner till 1600-talet.
MyHeritage har hittat 20582 DNA-träffar för min del. Jag har flera tusen träffar att gå igenom om jag vill gå på djupet i min släktforskning. Trots ett digert släktträd har jag dock kört i väggen när det gäller min farfar och morfar. För deras vidkommande råder total radiotystnad, trots tillgång till ett massivt arkiv.
Johan och Elin, farfar och farmor



Företaget kan ta fram uppgifter från förstås finländska arkiv från 1600-talet, men också från arkiv i Sverige, Norge, Danmark, England och USA för att nämna några exempel. Passagerarlistor från fartyg som trafikerat till New York under perioden 1820 - 1957 finns även att tillgå.  En kusin fyra generationer bakåt har jag t.ex. lyckats hitta som passagerare.

Mina föräldrar hade i min barn- och ungdom ett aktivt umgänge med släkten. Någon bra koll på släkten hade jag inte. Vissa pusselbitar har på äldre dar fallit på plats via 
släktforskningen. Nu vet jag bättre vem som var vem och hur de var släkt sinsemellan.

I och för sig har jag ingenting mot att fortsätta med släktforskning via nätet för det är hur enkelt som helst, men räkningen för att få fortsätta med MyHeritage var dock så saltad att mitt engagemang i MyHeritage går definitivt mot sitt slut. Det finns en gräns för hur mycket man kan få sko sig på oss kunder.

Å andra sidan i dessa corona tider skulle det just nu finnas tid att ägna sig åt släktforskning. Många är intresserade av släktforskning, men har inte haft tid att utforska sin släkt. Nu kan det finnas mer än nog tid för släktforskning, som är något man kan på nätet hålla på i splendid isolation.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti